ПоРтАл | Сазвежђе З

ПоРтАл  | Сазвежђе З
Зидање Скадра на Бојани. СЕДМА КАПИЈА

Преведи

Претражи овај блог

ВАСЕЉЕНСКИ ЛИСТ

ВАСЕЉЕНСКИ ЛИСТ
Енигма "Заветина"?

петак, 19. октобар 2012.

ПРИЗОРИ МАСОВНИХ ПОМЕТЊИ / Милутин Лујо Данојлић




(Милисав Миленковић: Стршљенови на Велику Госпојину у Заови, „Београдска књига“, Београд, 2004.)
Радан, октобар 2012, из албума сестара Соколовић. Заветине

 

Један од критеријума за за утврђивање зрелости једног песника јесте и моћ или немоћ да се огледа у стварању дужих песничких форми. Милисав Миленковић (1939) је најновијом песничком књигом „Стршљенови на Велику Госпојину у Заови“ показао да је дорастао том умећу јер збирка са преко деведесет страна садржи само две поеме, поред насловне, још и „Последње путовање возом Пожаревац-Петровац-Ладне Воде“, а обе поеме су уоквирене пролошком и епилошком песмом.
Последњим стихом уводног сонета: „Чељад на умору, Србија скапава“, песник нас ефектно уводи у апокалиптичку најезду стршљенова који ће периодично, али истрајно, јуришати на несрећне људе окупљене за молитву и весеље око манастира у Заови. Кроз 35 што дужих, што краћих песама, провлачи се иста идеја о страдању народа које је изазвано неопрезним и насилним рушењем традиције и олаким схватањем последица рушилачког похода на моралне вредности једне нације које је у стању да поништи „таман и напасан сој“. У кафкијанској атмосфери изнуђене „кривице“, није тешко роју стршљенова да подлим и осионим нападима „судбину српску искушава“. Да није у питању страдање појединаца, већ целог народа, описом социјалног састава скупа пред манастиром, песник нам открива да су ту сви слојеви друштва и да свима прети иста опасност. Осионо зло не бира жртве и место напада, насрће тамо где је човек најосетљивији, пошто претходно створи хаос и панику у којој, уместо да се бране, жртве се саме сурвавају у урвине. У целом седмом и осмом певању описана је та „цика и дрека“ престрављених, да би у наредна два, народ тешким клетвама проклео изазиваче зла и мржње и рушитеље српских моралних светиња.
Средишњи део поеме, од једанаесте до двадесете песме, сав је испуњен молитвама Господу за спас од срамоте и претњи онима који су нас довели до тешког понижења и својим погрешним одлукама изазвали пошаст која нас је нагнала на хаотично мување по свету. Сви призори су испуњени колико трагичним толико и смешним сликама људи који у бекству и врисци, и моле и куну, као у предворју пакла, или покушавају да исповедањем умање своју кривицу.
Доследан алегоријском казивању, песник се у разрешењу драме служи симболиком разумљивом људима свога завичаја. Зло које их је недужне снашло отераће „ветар горњак“ који дуну са Карпата, „А рој стршљенова пре кише / Узмува се завапи“. У том ветру се моћни злотвори не сналазе већ вапе за спас од заслужене казне. Мрак у ком покушавају да се скрију неће им помоћи јер уклети и понижени спремају бич за неправде.
Од двадесет четврте до тридесет пете песме нижу се сцене трежњења од омаме моћи и силе и трезвене коментаре догођеног уз и даље присутан страх од могућег стања у ком „Зло је време / А још гори људи“. Напаст која једном уђе у народ не повлачи се лако, па је потребно много испаштања, мудрости и пророчанских визија да јој се наслути крај. А тада поручује песник у 33. и 34. песми: „Ко не зна / Знаће“, и „Ко зна / Заплакаће“.
Последње путовање возом (на узаној прузи) Пожаревац-Петровац-Ладне Воде је још један стварни догађај из историје саобраћаја у родном крају који је послужио песнику да у облику поеме од двадесет пет песама опева географију, прошлост и психологију људи свога завичаја. Пун нежне туге због пријатеља који га заувек напушта, слушајући са онемелих станица „сетни писак као крик дивље гуске“  песник евоцира свет свога детињства. Зато одлазак воза овде значи и нестанак једног времена и начина живота и долазак нових облика комуникације који су изгубили некадашњи присни однос према човеку. Долази отуђеност и док се „Пољем стишким тискају стада мрака“, сељаци покушавају да остану у дослуху са природом, са биљем, кад већ то не могу да очекују од својих „одлуталих синова“.
Ако је лирски јунак у поеми воз на свом последњем путовању, наратор је Пегави дечак  који је својевремено отишао тим возом из завичаја носећи у себи сазнања сељачких мука и приче о прошлости родног Малог Црнића.
У шестом певању онај огњени змај са почетка поеме, иначе лирски јунак, претвара се у нежног дива који се тако добро слаже са пределима кроз које језди и са годишњим добима које повезује у складну целину, а све заједно у незаборавне чињенице детињства, које свакад имају своје „утваре и уходе“. Пегави дечак је овде онај радознали путник који кроз прозор воза све види и описује, и поља зрелог жита, и жетеоце, и алатке, и стишке винограде, и младо вино које тече „испод босих ногу девица“, и уцветали багрем, и под њим колевку са дететом које „љуља мајка погледом и покрива небом“. А онда када му се воз укаже као „колона металних сандука“ опет постаје аждаја којој ништа не може ни Свети Ђорђе са иконе Ђуре Јакшића који ту слику „молује“ у кафани у Рашанцу.
Како то само магија снова уме, тако и Милисав Миленковић вешто преплиће слике садашњости и прошлости, земаљске и небеске прилике, захукталу локомотиву која сеје ројеве варница кроз „чаире и лугове“, и хајдуке на мосту на Млави, енглеске госпођице и хомољске девице, метално чудовиште дошло из Лондона са петоцифреним бројем, које силно јуриша преко стишких поља и „Товаре угља из Крепољина и Костолца вуче“.
Пролазак воза асоцира аутора и на оца Војислава, пружног радника, који је свој живот уградио у његове шине и шлипере, а сад њему, мртвом у гробу, више нису потребне медне лекарије из Каменова које су добре за муку људске душе. Ово певање дотиче се и филозофских питања о човековој судбини.
Врло упечатљиво, у контрасту, описан је долазак воза у Петровачку железничку станицу. Победоносан је улазак воза у варошицу са „букетом девојака“ и „гроздовима деце“, а онда следи прича о Драги Машин и њеној горкој судбини, и у Петровцу (губитак мужа) и у Београду (сурово убиство).
Милисав Миленковић је у обе поеме изузетно успешан у опису покрета маса. То је показао и у поеми о стршљенима, као и у „Последњем путовању...“ у двадесетом певању, где је изврсно описан вашар у Петровцу, на који, поред осталих, „Долазе (и) Гулине влајне“, а у ком певању је сажет приказ социјалних, моралних, породичних и географских особености хомољског краја. После тих слика нам је јасно зашто се „И мливо историје окреће предању“, и зашто у фаровима локомотиве и „гробља ходају“, а у нараторовим рукама „злато детињства титра“. Већина певања је засута овим златом.
На крају поеме клопарави воз и сам бежи од мрака будућности и склања се у историју која се слегла око Горњака одакле „Пренуше га звона слична крику“, ту, где јунаци и голи тићи чекају свог Кнеза Лазара.
Поовским вапајем, „Никад више“, завршава се ова поема о радостима и несрећама лирског субјекта и човека уопште, коме се на краткој животној стази непрекидно понавља тај рефрен – никад више, а обема поемама, Милисав Миленковић је, изграђеним стихом и богатим стилским изразом учврстио своје место оствареног песника у низу твораца српске модерне поезије.

субота, 10. септембар 2011.

Трагом злата: другог живота књиге тајанственог писца / Б. Тукадруз

ЖИВОТ У ТРИ ВЕКА. Кратак новински чланак објављен  је у истом броју новина, као и  вест о другом животу књиге тајанственог писца.* СТОЈНА ВОЈИНОВИЋ, из Ракове Баре код Кучева, рођена је 1. маја 1894. године, тј. рођена је три, четири године раније, пошто није исте године пријављена. Њен први муж Станоје ЖУМАРЕЋЕ био је неваљао, распродао је богато наслеђе. Бекрија, женскарош, коцкар, робијаш. Да би на крају живота продавао на вашарима ЦРВЕНУ ВОДУ (клакер). На самрти јој је забранио и запретио да не сме да се уда за Милана СРПЦАНА, који је од њих откупио сву њихову имовину. Није га послушала : удала се за богатог супарника. Једина тешкоћа дописнику листа била је наглувост баба Стојнина. Понудила је дописника вином ОТЕЛО; грожђе је, што рађа испод стрехе, по старом влашком обичају, наменила мртвима : најпре свом првом лоли Станоју...

________________________
     (Одломак из  Јовановићеве књиге) : ДЕЦА БЕРУ ЗЛАТО.  (Подручје Русман - Гиндуша, масив који полази од Шашке, Рудне главе и простире се према југу, преко Црнајке и Танде, да би нестао испод кристалних шкриљаца и кречњака у околини села Лука. Потоци који  се спуштају са тог еруптивног масива обилују златоносним песком. После великих киша деца из тамошњих  села обилазе све јаруге и БЕРУ злато. Када смо априла 1905. године обилазили сондажне радове око Беле реке, учествовали смо у сличној ЕКСКУРЗИЈИ и могли смо видети  децу како доносе ситна зрна злата која су се после кише нашла у једној сувој јарузи. Киша беше опрала површину стеновите подлоге, откривајући тако златна зрнца...  ДРУГИ ЖИВОТ КЊИГЕ ТАЈАНСТВЕНОГ ПИСЦА ( о злату и бакру  источне Србије). У Паризу је 1907. године, у издавачкој кући ДИНО И ПИНО, објављена књига Душана Јовановића ЗЛАТО И БАКАР ИСТОЧНЕ СРБИЈЕ (Сербие ориентале – ор ет цуивре). Преведена је на српски  и објављена тек децембра 2001. године. Ни до данас није утврђено ко је Душан Јовановић, аутор јединствене књиге о рудном благу Србије. Рударски инжињер? Масон? Учесник  Мајског преврата 1903. године? Има индиција да је аутор био жив 1941. године, јер је сачуван примерак  са посветом његовој рођаци из те године. Јовановић наводи , у својој књизи, да је Србија 14. века имала сто рудника злата и сто рудника сребра! ]



субота, 8. јануар 2011.

Шест Лазаревићевих Скерлића


Др Мита. Један од уредника Сазвежђа З.
....Присећајући се Скерлићевих стихова, објављиваних под псеудонимом, исмејаних, и других ствари, Лазаревић пише да се у животу и деловању Скерлићевом јасно виде “разни слојеви и разни наноси, и један чудан и “мрачан” пут.Постоји Via Appia, али из те царске џаде и уз њу налазе се путеви и путељци, чак и странпутице и пречице.”
Лазаревић даје једну рељефну и реалну оцену свога учитеља. “Оно што је најсуштаственије  у целом његовом корпусу историје, књижевности, политике и рационализма, то је био, а то је случај свих већих духова, сам он и његова духовна конструкција. Све у свему, Скерлић је, и то је у сваком људском делу већих размера, цео тај материјал од два века схватио као грађу за зидање својих зграда.
Он је био критичар и историчар књижевности који је све те покрете, дела и људе пропуштао кроз свој темпераменат и таленат. ТАЈ ТАЛЕНАТ И ТЕМПЕРАМЕНАТ БИО ЈЕ, IN SUMMA, УГЛАВНОМ ЈЕДНОФАЗАН, ДОСТА ЈЕДНОСМИСЛЕН И ЈЕДНОЛИНИЈСКИ (подвукао Б.). Све је морало да прође кроз његова сита и филтрове, кроз његове љубави и мржње, симпатије и антипатије....

субота, 1. јануар 2011.

Покретање рубрике реалне стваралачке књижевне критике

Сазвежђе ЗАВЕТИНЕ је ових дана, на једном од својих Веб сајтова, покренуло сталну рубрику реалне стваралачке критике, а као први текст је публикован осврт Стихотворство и поезија, штампан пре три године у часопису Посебна породична заветина, бр. 9-10/ 2008, пролеће, Београд, стр. 91 -93. Као повод су узете појаве књига Јованке Јеловац и Г. Миливојевића.
Видети више на Веб сајту Посебна породична заветина, који наставља традицију истоименог штампаног на папиру часописа.
      https://sites.google.com/site/posebnaporodicnazavetina/student-of-the-month/nenaslovlenpost
      Узгред буди речено, Заветине су, недавно, учиниле доступним и неколико двоброја часописа Посебна породична заветина (7-8/ 2007, и 9-10/2008, и н11 - 12/2008). Дигиталне верзије ових двоброја, сасвим адекватне штампаним, могу се преузети на следећој адреси
Честитка Оснивача и визионара

петак, 3. септембар 2010.

POČINJE KAD KRENEŠ... / Mandić

ZORAN M. MANDIĆ

POČINJE KAD KRENEŠ

Poljubac u obraz, moraš krenuti.
Kašnjenje ne opravdava, vernici
umiru hodu. Na domak linije koja ih
deli u hodu. Život je prečica, čitaj snove.
Nema najboljih od najboljih, ni u kampuza obuku trulenja. Drži glavu dole, kreći se.
Bog je stvorio sve, raj, Gospođin vir, čak i njega.
Ono što radimo zavisi o nama. On nam daje izbor,
slobodnu volju. On zna šta ćemo uraditi
pre nego što to uradimo. Predodređenost, da li?
Sve je određeno po njegovim željama. A, mi smo
ovde dole, zbog čega?.....................


Vidi više : https://sites.google.com/site/bibliotekaalas/home/iz-novih-rukopisa-zorana-mandica/pocinjekadkrenes


Slika: Iz mravlje perspektive (Dom Zavetina), fotografija Ivana Šišmana, leto 2010

четвртак, 22. април 2010.

Ко је чији писац?

...Писац Никола Маловић недавно је Библиотеци града Београда упутио захтев да се његове књиге повуку из одељка под називом Црногорска књижевност, што јe у овој установи и прихваћено.
Маловић је рођен у Котору, и живи и ради у Херцег Новом, и по свим библиотечким мерилима јесте црногорски писац. Ипак, добродошло је да знамо интимно осећање аутора у коју националну књижевност желе да буду сврстани. У црногорским библиотекама Маловића воде као српскохрватског писца, као и Андрића, наглашава Весна Булајић редактор стручног каталога у Библиотеци града Београда, објашњавајући проблем још увек актуелних подела у култури.
Некада исти српскохрватски језик и књижевност и једна држава, а сада различите државе: Босна и Херцеговина, Црна Гора и Србија; као и много проблема и емоција у поделама.


„Чији је Његош, чији је Андрић, то свако одређује према свом осећању. Андрић је и српски, и хрватски и босанскохерцеговачки писац. Десница је тако „лутао”… Код нас, у Србији, традиција остаје недирнута, Андрић, Његош, Меша Селимовић, Стефан Митров Љубиша, остају српски писци, ништа се ретроактивно не мења. Црногорски и босанскохерцеговачки писци су само они савремени”, каже Весна Булајић.
Одређивање ко је чији писац, у Библиотеци града Београда обавља се у складу са међународним стандардима. Тако да је и класификација књижевности, као и свих других уметничких области, њима ограничена. Ипак постоје и неке зачкољице…
– Подела писаца обавља се према таблицама УДК система – универзалне децималне класификације. То је међународна шема за класификацију библиотечке грађе, коју примењује не само Библиотека града Београда, већ и целокупно српско библиотекарство, као и оно у бившим земљама СФРЈ. У тим таблицама дати су одређени бројеви за све националне књижевности у свету, и међу њима се налазе и они за писану уметност на нашем терену. Тако постоји број за српскохрватски језик и књижевност, за српски језик и књижевност, за хрватски језик и књижевност, за словеначки, као и за македонски, објашњава Весна Булајић, истичући затим оно што је важно: да посебни бројеви не постоје за црногорску књижевност, као ни за босанскохерцеговачку, те су тако могуће импровизације.
Према речима наше саговорнице, у складу са тим, и од већ постојећих бројева, библиотекари треба да класификују књижевну грађу....

Извор Политика: видети више: file:///C:/Documents%20and%20Settings/Biblioteka/My%20Documents/Култура%20%20Ко%20је%20чији%20писац%20%20ПОЛИТИКА.htm

* * *
ТАЧКА ГЛЕДИШТА
Нове државе, нова мерила
Када се у књижевност умеша политика – страдају писци
 
Дигла се прашина око једне полице са књигама у Библиотеци града Београда, на којој пише: црногорска књижевност.

Црна Гора је независна држава, има свој језик, своју азбуку, мора имати и своје писце. У Србији је мирно прихваћено одвајање Црне Горе, стварање црногорског језика и абецеде (лингвисти су се само спорадично оглашавали), није било озбиљних протеста ни када су професори у Никшићу остали без посла јер су хтели да предају српски, а не црногорски језик.
У корпус босанскохерцеговачке књижевности ушли су: Иво Андрић, Меша Селимовић, Бранко Ћопић, Предраг Матвејевић, Зуко Џумхур…
Иво Андрић (1892–1975), добитник Нобелове награде за књижевност (1961), рођен је у Травнику, у махали Зењак, у Босни и Херцеговини, од оца Антуна Андрића и мајке Катарине Андрић, рођене Пејић. Одрастао је у римокатоличкој породици и изјашњавао се као Хрват, све до завршетка универзитета. Остатак живота провео је као Србин и српски писац. Сада се око Андрића „отимају” три државе: Србија, Хрватска и Босна и Херцеговина.
Слично је и са Мехмедом Мешом Селимовићем (1910–1982), чија се стогодишњица рођења слави ове године. Рођен је у Тузли, али је највећи део живота провео у Београду, где је и студирао књижевност. У писму које је послао Српској академији наука и уметности, велики писац је написао: „Потичем из муслиманске породице из Босне, а по националној припадности сам Србин. Припадам српској литератури, док књижевно стваралаштво у Босни и Херцеговини, коме такође припадам, сматрам само завичајним књижевним центром, а не посебном књижевношћу српскохрватског језика. Једнако поштујем своје поријекло и своје опредељење, јер сам везан за све оно што је одредило моју личност и мој рад”.
Издавачка кућа „Арка” из Смедерева објавила је прошле године тротомно дело „Трајник”, антологију поезије песника националних мањина и етничких заједница у Србији, коју је приредио Ристо Василевски. У Антологији Бошњака су: Исмет Реброња, Синан Гуџевић, Јасмина Ахметагић; у Антологији Јевреја: Станислав Винавер, Оскар Давичо, Љубиша Јоцић, Александар Тишма, Данило Киш, Горан Бабић, Раша Ливада, Татјана Цвејин; у Антологији Влаха: Адам Пуслојић, у Антологији Цинцара: Јован Стерија Поповић, Јован Јовановић Змај, Лаза Костић, Бранислав Нушић, Момчило Настасијевић, Александар Вучо, Јован Христић…
Поделе су се пренеле и на терен књижевних награда. ...

Видети више: file:///C:/Documents%20and%20Settings/Biblioteka/My%20Documents/Култура%20%20Нове%20државе,%20нова%20мерила%20%20ПОЛИТИКА.htm

уторак, 14. октобар 2008.

Kratka istorija nove srpske birokratske književnosti / Posebna porodična zavetina 1-2/2007



PODSEĆANJA


(Skerlić - prema rečima Branka Lazarevića)... Delo njegovo nije se promenilo niti ostarelo. Skerlić je ostao onakav kakav je bio: neposredan, otvoren, hrabar i iskren.... Između onoga što je mislio i onoga što je pisao bio je apsolutni paralelizam. Reagovao je na stvari prganski i nagonski, na način da je reč mirisala i odisala krvlju i nervima...
Nasuprot svome učitelju Bogdanu Popoviću, koga je veoma cenio () i koji je od književnosti išao ka vajarstvu, slikarstvu,i, naročito, muzici, Skerlić je išao od književnosti ka sociologiji, socijalnom i politici, jugoslovenstvu... sve što nije bilo socijalno i političko, bilo mu je strano...
Matoš ga je nešto dirnuo, i on mi onda reče da je njegov ded Skerla bio uz Karađorđa u borbama. Kralj Petar mu je davao na znanje da mu dođe, ali Skerlić to nikako nije hteo, jer je bio republikanac, a za kralja Petra je govorio:- Da je Petar prvi predsednik naše republike, otišao bih mu...
...književnik Mirko Banjević rekao (je) da su Skerle zaista iz Katunske nahije, negde oko Nikšića, a to mi je tvrdio i crnogorski pesnik Vujanović, i tvrdio mi je da je prezime Skerlić došlo od reči skerlet, jer je Skerlićev neki predak radio vezove na skerletu.Prema svemu tome, Skerlić je bio čist dinarac, i time se objašnjava njegova borbenost i neustrašivost. Bilo je i tuče. Sećam se da je šamarao negde između Perola i Dnevnog lista profesora Marića, a i ovaj njega, a imao je neke parbe i sa ministrom vojnim Antonićem zbog svoje sestre Jovanke, i takav je odnos njegov bio i prema Kolu Živaljevićevom i prema Pravdi Adamovića u kojoj ga je Matoš često udarao. Umeo je da mrzi, a i mrzeli su ga pakleno. Ukoliko je više uspevao, utoliko je više bio omrznut u krugovima naprednjačkim i liberalnim. Neverovatno borben, odgovarao je i zapodevao kavge preko Dnevnog lista, uz saradnju teškog jezima Grolovog, svakodnevno, a kada su i mene počeli da napadaju zbog njega, govorio bi mi: - Dobro je, dobro!Znači da ste na pravom putu...
Bio je uredan, tačan,sav od dužnosti, vredan, korektan... Tačno je rekao Bogdan Popović nad njegovim grobom: - On je svega dva puta odocnio od časa:kad mu je umrla sestra Jovanka i danas.(...)Kad god nije bio zauzet posle časova, pri kraju časa dao bi mi znak da ga pričekam pred Univerzitetom, i onda bi se išlo na Kalemegdan. Jednom takvom prilikom, na sam dan kada su ga socijaldemokrati, Tucović, Dušan Popović i ostali, isključili iz stranke, bio je vrlo uzbuđen i čak je zasuzio: - Tako se ne postupa. Ja sam u toj stranci proveo tolike godine, svoju najbolju mladost. - Bilo je tu razgovora o svima tekućim stvarima, a naročito je voleo da zbija šale na račun Dučićevih ljubavnih avantura. Naročito je bio uzbuđen jedne večeri kad je trebalo da bude sutradan biran za vanrednog profesora Univerziteta. Bila je jaka Bogdanova grupa, ali je bila jaka i ona protivnička oko istoričara dr Dragoljuba Pavlovića, Nikole Vulića i ostalih. Jedva je progurao. Bilo je vrlo ružnih stvari između tih koterija, ali Skerlić nije ostjao nikome dužan. Svoju koteriju, Glasnikovu i Bogdanovu, negovao je vrlo politički. Sećam se kad mi je jedne večeri rekao da napišem što pre jednu kritiku o jednoj Ćorovićevoj zbirci pripovedaka. Sutradan pošto sam mu predao rukopis, reče mi u šetnji:- Dopustite mi da nešto izmenim u rukopisu. Udarili ste malo jače po jednom mestu o Ćoroviću, a mi smo koterija i moramo da se čuvamo. Glasnik i saradnike njegove smatrao je kao porodicu. U bedne i siromašne dve prostorije Glasnika dolazilo se sa svih strana kao u svoju kuću. Skerlić je tu i primao sve svoje prijatelje sa svih strana jugoslovenskih.On je bio i neka vrsta, za jugoslovensku omladinu, zastavnika i pregaoca, i to iz dana u dan sve više, a kad je završio ISTORIJU NOVE SRPSKE KNJIžEVNOSTI, on je jugoslovenstvo uzeo, uz Narodnu skupštinu, za svoj novi cilj...
...Stajao je uvek hrabro po svima brisanim prostorima i vatrenih krštenja je imao nekoliko puta u životu... Naročito se okomljavao na ljude koji su lako prodavali svoja pera. Za njega je moralni stav bio prvo načelo.U tom pogledu nikada nije pravio kompromise, i mnogi su književnici i političari, inače značajniji ljudi, zlo prolazili kod njega ako su i najmanje kadili kakvom režimu...
Neki su ga mrzeli kako se samo Beogradu može da mrzi, i dirali su mu čak i u porodicu.... Tada su bili opasni i otrovni jezici u Beogradu, ali se Skerlić nije davao i uvek je i odgovarao sa teškim maljem.Bez potpisa, u Dnevnom listu, koje od njega koje od Grola, tadale su reči žestoke.... žrtvi je umeo da stane nogom na grudi i nožem da udari pravo u srce.Nije umeo da prašta. Praštanje mu je bilo nešto što je zmatrao za nemoralno. Takav je bio ceo taj krug ljudi oko Dnevnog lista, takvi su bili i oni oko Glasnika.Nikad Srpski književni glasnik nije hteo da primi nikakvu pomoć iz ma koga ministarstva. Čak nisu hteli glasnikovci da prime ni želju jednog ministra prosvete da se Srpski književni glasnik preporuči školama i gimnazijama, koje to hoće, da ga primaju na račun školske blagajne...
Beskompromisan u svemu i ljudi megdanžija - to je bila jedna od glavnih karakteristika njegovog kompleksa...
Kao takav, Skerlić je bio predodređen da.... ceo teren naše književnosti brzo podeli u kategorije i pravce, prokopa kanale, reguliše struje...
Nimalo nije imao smisla za muziku, slikarstvo, vajarstvo, neimarstvo, balet...
Nije imao neko naročito interesovanje ni za žene. Jedino što sam bio primetio to je da je voleo da vidi drusne žene, debele i jake, dok je njegova gospođa Klara bila izuzetno mršava i bleda...
...Karakterističan je bio i njegov odnos prema Bogdanu Popoviću i Slobodanu Jovanoviću. Iako su ta dva briljantna duha bila na suprotnom polu od njegovog apsolutno u svima stvarima, naročito socijalno-političkim, Skerlić je njih, i matematičara dr Mihajla Petrovića, smatrao za najbolje produkte tadašnje srbijanske sredine. Doktora Branislava Petronijevića, svog druga, koji će se docnije patološki i ludački zaljubiti u njegovu ćerku i goniti je po svetu i pismima, smatrao je za velikog ludaka, ali vrlo talentovanog. ... Pesnika Stevana M. Lukovića je naročito voleo kao prijatelja a za Rakića je uvek imao najlepše reči. Koo i u svemu drugom, i na tom je planu uvek bio kategoričan i isključiv. On je znao samo za čisto za i za čisto protiv, za kategoričko da i za takvo isto ne.Između te dve kategorije nije umeo i nije hteo da se nađe... Umeo je da bude prijatelj, a kao neprijatelj je bio, kao i Bogdan Popović, kao i Grol, kao i Prodanović, neprijatelj teške kategorije, i svi su oni umeli otrovno da ujedu i da zakovrnu kamu po sred trbuha. ..
...Ovakakv kakav je, on je bio jedna od vodećih ličnosti one naše velike renesanse 1895 - 1920, u kojoj su bile i tako velike figure kakve su Ivan Meštrović, Nikola Tesla, Jovan Cvijić, mokranjac, i tako dalje i tako dalje do Pupina, Supila, Pašića, Apisa, živka Pavlovića i, ranije pomenutih u odnosu na Skerlića, i bilo ih je još vrlo mnogo drugih ovde ne pomenutih, po raznim pravcima satire, komedije, etnografije, muzike, vojne umetnosti i drugih grana, i sve tako do izvanredne glume Dobrinovića Pere i do glumačke komike Čiča Ilije Stanojevića... Naročito je potrebno ovde spomenuti srednji i poslednji deo tog renesansa sa Borom Stankovićem, Ćipikom, Veljkom Petrovićem i drugima mi, docnije sa Ujevićem, koji je najviši vrh i domet jugoslovenske lirike, sa Andrićem, Krležom i još nekim drugima. UY celoj toj renesansnoj legiji, dr jovan Skerlić je zauzimao jedno vrlo, vrlo značajno mesto; naročito ono profesora energije i buditelja i vođe jedne omladinske generacije, među kojima je bilo i vrlo briljatnih epigona tog renesansnog doba u kome su cvetali svi cvetovi....
Pitanje je veliko... šta bi bilo sa Skerlićem da nije, da tako kažem, tako rano poginuo.On se uvek nalazio na graničnoj međi između literature i politike...
Inetersantno je za njega zabeležiti da ga ništa metafizičko i čisto filozofsko nije interesovalo. On je sav bio ovozemaljski, racvionalan i, donekle, mediteranski raspoložen. Podsmevao bi mi se kada bih pominjao Kjerkegora, naročito, Svedenborga, pa i Ibzena za koga je nasledio mržnju od svoga učitelja Bogdana Popovića...
...Sav savcat je bio na zemlji i od zemlje. U tom smislu je potrebno zabeležiti da nije bio mnogo oduševljen ni narodnom poezijom, jer mu je ona bila suviše religiozna, mitološka, i takav je bio i prema freskama i manastirima, i prema celom folkloru. NJegovo vrlo rano socijalističko vaspitanje odstranilo ga je daleko od tih naših pojava i oblika. bio je u stvari vrlo veliki antitradicionalista. Bili su mu strani svi naši običaji, naročito crkveni, i smejao se gromkim i darovitim besedama dr Nikolaja Velimirovića, i kad sam trebao o njemu da pišem za Glasnik o Rečima o svečoveku, prosto mi je sugerirao da na to udarim...
...on je od književnosti umetnosti tražio da budu u službi naroda i društva...
...U njegovu se istoriju ulazi kao u kakvu konstrukciju u kojoj su jasno ocrtani i izrađeni osnovni planovi. On je u te konstrukcije ubacivao ljude, događaje, dela, pobude, razloge, nešto malo i na silu. Epoha je morala da bude integralna i celovita i da ima svoje karakteristike, iako svi ti ljudi i njihova dela nisu išli paralelno sa njegovom idejom-vodiljom. Ugao viđenja mu je.... dosta uzan, jer je isuviše gledao na sve pojave sa, najviše, socijalne i političke kote. Mnogi pisci i pokreti prošli su kod njega i kroz njega dosta drugačiji nego što su bili...
...Treptaji njegovog kritičarskog sistema bili su normalni. Ispod dvadeset i iznad deset hiljada treptaja nije moglo njegovo uho da primi... Bilo je tačno određeno šta je da i šta je ne, a za možda nije mogao ni da čuje ni da shvati...
...bio je veliki talenat, ali, ,kažem, sve je to bilo na usko ograđenom terenu;uskom, ali duboko ukopanom...
...Skerlić je mogao da se ogreši, i tih je slučajeva kod njega bilo, ali su i te greške uzorna dela. Kritičaru je građa jedan pisac;građa, povod, podsticaj...
... Kad se ne uzme impresionizam kao škola, sistem i pravac, nego kao slobodno stvaranje, a on to i jeste, Skerlić je bio impresionista, a to je, uostalom, i ceo stvaralački akt: slobodno primanje i izdavanje utisaka. Sem socijalno - socijalističko - političkog vela, nijedan mu drugi veo nije pokrivao vidike...
... Bogdan Popović je dušmanski mrzeo politiku i političare, ali to nije smetalo Skerliću da sinovski voli i ceni Bogdana Popovića...
....Imao je tešku ruku, to je tačno. Ali on nikoga nije, izuzev nekoliko puta, klao i nabijao na kolac. Sav nacionalan i socijajalan i socijalistički orijentisan, Skerlić nije mogao da podnese takozvane dekadente i crne pesimiste i, narožito, kabotenstvo i snobizam, ali i sa njima nmije bio preteran i nije im rascopavao glave. Nije mogao da primi takozvane ženije prečanske, od kojih su mnogi prodavali slamu kao seno i surutku kao mleko, i udarao ih je tučkom po glavi, i dobro je to činio...
... Skerlić nije nimalo bio relativista. On je sve književne pojave merio aršinom svoje mere... On je merio po svojim simpatijama, a one su bile isključivo socijalne, antitradicija i antireligija i antipatrijarhalizam. Iz tih razloga, on je grešio ..., ali je grešio sa talentom i mnoge te greške su, istovremeno, i njegove vrline...
... bio je opasan, vrlo opasan. Umeo je da zasuče rukave i, mesto perom, kamom da piše. On je prosto zaklao nekoliko pisaca, a neke je dobre tako propustio kroz šibu, da je žalosno videti ih u njegovom izrazu.... Skerlić... nikako nije bio Protej. On se nije mogao da neprestano menja i prilagođava piscima, nego je pisce prilagođavao sebi; odnosno u ovom drugom slučaju, šibao ih je i sa po sto pruta, i mnogi i mnogi nisu mogli da izdrže šibu nego su pali još posle prvih udaraca...
...Njegova dnevna kritika ostaje izvanredna po svojoj neposrednosti i inventivnosti. Grešio je? To nije nimalo važno. Važno je: Da li je uspevao pravo i dostojno da izrazi, darovito i duhovito;jer, najzad, kritičar uzima pisca za građu za svoje uobličavanje. Tu je, pak, Skerlić, na toj liniji, bio veliki kritričar...
...vrlo često, Skerlić je bio darovitiji od onih pisaca o kojima je pisao...
...Čaršija se naročito okomila na Skerlića zbog njegovog naglog uspona i uspeha. Intelektualna čaršija, naročito naprednjačka i liberalna, nikako nije mogla da shvati i da dopusti da se taj šeširdžijin sin tako brzo penje u književnosti i u svemu...
... U takvoj sredini je živeo Skerlić i sve generacije pre njega, oko njega i posle njega. To je bilo vreme po dolasku na presto kralja Petra. Sa njime je došlo vreme slobode i demokratije koja je nosila dosta jake karakteristike dosta jake anarhije.Sećam se Prvi majeva tih godina. Povorka prvomajska sa razvijenim crvenim zastavama , prolazila bi pokraj dvora i pokraj Vojne akademije sa uzvicima - Dole monarhija!Dole militarizam! U Radničkim novinama, u Dnevnom listu, u Zvonu, naprednim listovima, kao i u onim konzervativnim i onim reakcionarnim, pisalo se, karikiralo, pamfletisalo, napadano sve od dvora do porodičnog života pojedinih istaknutih ličnosti...Sećam se Domanovića, kad je u jednoj poznatoj rakixinici i prodavnici užičkih proizvoda, mrtav pijan, vikao:- Srbijo, majku ti tvoju!...Jakšić je u svojoj [tampi napadao režim da je kupovao topove koji su bili štrcaljke i da se celo naoružanje vrši preko korupcije. Ti su topovi, posle, dali Kumanovsku bitku, a za njega aje dokazivano da je bio austrijski palćenik... Na sve to je kralj Petar odgovarao: - Neka se narod vaspitava u slobodi, pa ma i mene toliko napadali!, a kad je ejdan oficir opalio šamar Jovi Adamoviću, direktoru Pravde zbog uvrede koju je naneo princezi Jeleni, kraljevoj ćerci, da živi sa svojim šoferom u Nici, kralj Petar je tražio od ministra vojske da se taj oficir kazni. ...
--- Iz ovakve atmosfere anarho-slobodarske, na prvi pogled, skoro nesnosne, i iz onakvog zemljišta iznikoše, za nešto više od dvadeset i pet godina, skoro svi naši renesanski duhovi...
...U razdoblju koje sam pomenuo (1895 - 1920), razdoblju koje bih nazvao renesanskim na svim planovima misli i akcija, dr jovan Skerlić je imao vrlo časno mesto...*


________

* Objavljeno u prvom dvobroju Posebne porodične zavetine 1-2/2007. Urednik PPZ M. Lukić otpočeo je izdavanje časopisa objavljivanjem ovog teksta: zalaganjem za pisanje Kratke istorije nove srpske birokratske književnosti

вез

вез
КОСОВСКИ ВЕЗ